Reklam, marknadsföring och skyltar

Marknadsföring är en fantastisk sak. Titta bara på bilden. Det som finns i centrum på bilden är en lastbil, alla känner igen loggan. Den ger en tankar som går åt ett visst håll. Den som koncentrerar sig kan till och med känna en viss smak i munnen. Andra blir törstiga. De som har marknadsfört det som står på lastbilen har verkligen lyckats med att få oss att associera i rätt riktning när vi ser deras logga. Det är bara att gratulera det företaget. De har lagt ner miljoner dollar på den loggan och marknadsföringen.

Loggor är design i högsta grad

Det sysselsätter en hel bransch att ta fram loggor till produkter och företag. Här använder man sig av kunskaper om hur vi reagerar på färger, typsnitt och former. Och så går det trender i loggor. Allt från det kantiga, till det runda. Jämför Volvo loggan från 50-talet, 80-talet och hur den ser ut nu så ser du att hur trenden har förändrats. Det kan man inte säga om Coca-cola reklamen. Loggan har sett ut så där ända sedan 1930 när den målades för hand och som senare förfinades 1947, och ser i stort likadan ut än i dag, enligt dryckens hemsida. Den speciella glasflaskan med sin egen form, sägs vara designad av en emigrerad svensk vid namn Alexander Samuelson.

Skyltar är även de design

Att komma så långt att en enda logga, företagsnamn eller skylt talar om för ens kunder vad företaget erbjuder har krävt en medveten marknadsföringsstrategi. Huvudsaken är att företaget vet vad de vill, vad de erbjuder och hur de ska lösa kundernas behov och önskan. Att sedan urforma loggan, marknadsföringen och skyltar är medlen för kommunikation. 

16 Jun 2017